Czeskie Ministerstwo Transportu przedstawiło wizję rozwoju infrastruktury transportowej do 2050 roku. Ambitny plan naszych południowych sąsiadów obejmuje szeroko zakrojone projekty związane z rozwojem i modernizacją autostrad i pozostałych dróg, ale również budowę kolei dużych prędkości czy wykorzystywanie dróg wodnych.
Studium wykonalności przedstawia m.in. ponad 630 kilometrów głównych i drugorzędnych korytarzy rozważanych połączeń autostradowych i drogowych między miastami regionalnymi po zakończeniu budowy podstawowej sieci autostrad czy też początek budowy pierwszych z planowanych ponad 760 kilometrów linii dużych prędkości.
Drogi połączą miasta regionalne
Czeskie ministerstwo proponuje rozbudowę sieci dróg i autostrad, by poprawić połączenia miast regionalnych, a także zmniejszyć obciążenie ruchu w dużych aglomeracjach jak chociażby w Brnie czy w stolicy kraju – Pradze.
Wśród kluczowych monitorowanych obiektów wymieniono obwodnicę Pragi, połączenie Plzeň–Písek–Jihlava, a także tzw. Korytarz Południowomorawski.
– Łączna długość głównych korytarzy wyznaczonych do dalszego monitorowania wynosi około 540 km, a ich szacowany koszt to 320 mld CZK (około 54,8 mld zł – przyp. red.). Projekty te mają na celu nie tylko poprawę dostępności transportowej, ale także przyczynienie się do rozwoju gospodarczego regionów. W ramach tych korytarzy spodziewany jest wzrost podaży tras alternatywnych, co pozwoli na lepsze rozłożenie obciążeń ruchu i zmniejszenie ryzyka korków – zapewnia minister transportu Martin Kupka.
Rozbudowa Kolei Dużych Prędkości
Duży nacisk czeski resort zamierza położyć również na rozpoczęcie budowy linii dużych prędkości, które mają połączyć Pragę i pozostałe największe regiony z europejską siecią transportową.
Kluczowe projekty obejmują linie Praga – Brno – Ostrawa – Katowice, Brno – Brzecław – Wiedeń/Bratysława i Praga – Ústí nad Labem – Drezno.
– Łączna długość planowanych linii wynosi 767 km, z czego 484 km jest już w fazie projektu. Budowa pierwszej części linii z Brna do Przerowa rozpocznie się w tym roku. Te linie dużych prędkości będą kluczowe dla zapewnienia szybkiego i wydajnego transportu między miastami i krajami sąsiadującymi, co przyczyni się do wzrostu gospodarczego i zwiększenia konkurencyjności Republiki Czeskiej na rynku europejskim – zdradza Kupka.
Ważną inwestycją kolejową w Czechach jest również projekt Metropolitan Express SPODEM, który obejmuje dwa niezależne tunele pod centrum Pragi o długości ponad 10 kilometrów. Tunele te będą służyć głównie pociągom miejskim i podmiejskim. Dodatkowo wybudowany zostanie dworzec centralny pod głównym dworcem kolejowym, gdzie znajdą się po dwa perony podziemne.
W ramach przebudowy węzła kolejowego w Brnie powstanie z kolei nowy dworzec główny, terminal przesiadkowy Černovice, a stacja Brno-Židenice zostanie przesunięta bliżej przystanków tramwajowych.
Łatwiejszy transport wodny
Czeski plan przewiduje również poprawę warunków żeglugowych na Łebie i uczynienie jej żeglowną do Pardubic. Najważniejsze projekty w tym zakresie obejmą stopień żeglugowy Děčín, poprawę żeglowności do Pardubic i stabilizację toru wodnego w porcie Chvaletice.
– Poprawa warunków nawigacyjnych na Łabie jest kluczowa dla zapewnienia niezawodnej żeglugi przez cały rok i zwiększenia parametrów gwarantowanego zanurzenia. Projekty te mają na celu poprawę transportu wodnego i przyczynienie się do rozwoju gospodarczego regionu – argumentuje szef czeskiego resortu.
Żegluga do Pardubic obejmuje stabilizację toru wodnego w porcie Chvaletice i zwiększenie zanurzenia na odcinku Přelouč - Pardubice. Poziom nawigacyjny Děčín zwiększy parametry gwarantowanego zanurzenia od granicy państwa do Boletic koło Děčína do wartości parametru 140 cm i więcej przez 345 dni w roku i jednocześnie 220 cm przez 180 dni w roku
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.